/bijeenkomsten/uncommon-grounds
Tweedaags forum, georganiseerd met Framer Framed, waarin vanuit verschillende perspectieven werd teruggekeken op documenta fifteen en de reacties die de internationale kunstmanifestatie in Kassel losmaakte.
Perspectieven op documenta fifteen
Samen met genodigde kunstenaars van documenta fifteen, vertegenwoordigers van de museumsector, cultuurhistorici en activisten delen we – en leren we van – verschillende perspectieven, ervaringen en observaties van de tentoonstelling. Ook aanwezig zijn de leden van het Indonesische collectief ruangrupa, de curator van de editie van dit jaar.
Terugkijken
Via onderstaande links zijn de verschillende onderdelen van dit forum terug te kijken.
Dag 1: panels bij FramerFramed
Panel 1: Politics of Memory in a Changing State: documenta fifteen, Colonial Legacies and Entangled Histories
Panel 2: Lost in Translation: Discussing Art’s Place in a Polarised Public Discourse
- Presentatie van Maria Christa Maria Lerm Hayes
- Presentatie van Florian Cramer
- Presentatie van Benjamin Seroussi
- Presentatie van Eyal Weizman
Dag 2: panels in het Trippenhuis
- Openingswoord door Jonas Staal
- Other Ways of documenta-ing, panel 1 met Lara Khaldi, Gertrude Flentge, Charles Esche, Ade Darmawan en Wayne Modest (moderator).
- Other Ways of documenta-ing, panel 2 met Ade Darmawan, Indra Ameng, Mitchell Esajas, Raul Balai, Fernando García Dory en Wayne Modest (moderator).
Sprekers
Onder andere: Ade Darmawan, Alexander Supartono, Benjamin Seroussi, Charles Esche, Christa-Maria Lerm Hayes, David Duindam, Esther Captain, Eyal Weizman, Fernando Garcia Dory, Florian Cramer, Gertrude Flentge, Grace Leksana, INLAND, Jonas Staal, Kerstin Winking, Lara Khaldi, Maissan Hassan, Mitchell Esajas, Mirjam Shatanawi, Mohanad Yaqubi, The Black Archives, The Question of Funding, ruangrupa, Reem Shilah, Subversive Film, Taring Padi, Wayne Modest, Yazan Khalidi, Yolande Zola Zoli van der Heidi, Zippora Elders en THE PLACE OF FLOWING WATER.
De voertaal is Engels.
documenta fifteen
documenta fifteen is een internationale tentoonstelling die om de vijf jaar wordt gehouden in Kassel, Duitsland. Voor deze editie wilde curator ruangrupa een plek creëren voor kunst buiten de huidige subsidiesystemen en bestaande Europese culturele infrastructuren. Tijdens de tentoonstelling wordt kunst teruggebracht naar het dagelijks leven, voor gezamenlijk leren, collectief herinneren en transculturele solidariteit, om daarmee ons ecosysteem verder te ontwikkelen.
Tegen het einde van documenta fifteen organiseren Framer Framed, de Akademie van Kunsten en het Van Abbemuseum op 23-24 september een tweedaags hybride forum, (un)Common Grounds, over de volgende vier onderwerpen: Politics of Memory in a Changing State: documenta fifteen, Colonial Legacies and Entangled Histories; On Remembering: Discussing Art’s Place in a Polarised Public Discourse; (re)Claiming Identities: Shaping and Framing Archives in an Institutional Context; and Other Ways of documenta-ing: Democracy, Inclusion, and Decolonised Models of Art.
Hoewel het forum grotendeels in het verlengde ligt van de tentoonstelling, raken de onderwerpen aan veel bredere thema’s waar mensen en gemeenschappen in de hele wereld mee te maken hebben. Deze thema’s zijn verweven met hedendaagse vormen van racisme, kolonialisme, kapitalisme en patriarchale structuren. Het forum wil fungeren als conceptuele ruimte voor reflectie, via debatten die tijdens de tentoonstellingsperiode op gang zijn gebracht, en als platform dat de lumbung-gedachte uitdraagt – om door te gaan met open gesprekken over “hoe we kunnen leren, delen en samenleven met mensen uit verschillende maar onderling verbonden kosmologieën”.
Organisatie
(un)Common Grounds: Reflecting on documenta 15 wordt gezamenlijk georganiseerd door Framer Framed, Akademie van Kunsten en het Van Abbemuseum.
Het programma wordt mede mogelijk gemaakt door de Universiteit van Amsterdam, te weten: het Amsterdam Centre for European Studies (ACES), de Amsterdam School of Cultural Analysis (ASCA) en de Amsterdam School for Heritage, Memory and Material Culture (AHM).