/publicaties/bomen-die-langzaam-groeien-krijgen-diepe-wortels
Een bundeling brieven over racisme en ongelijkheid, geschreven door kunstenaars en wetenschappers
Gezamenlijk lezen: boeken van schrijvers van kleur
Het nieuwe cahier komt voort uit de werkgroep met de gelijknamige titel: Bomen die langzaam groeien krijgen diepe wortels. In deze werkgroep lezen kunstenaars en wetenschappers iedere maand gezamenlijk boeken van schrijvers van kleur.
Bundeling brieven
Het cahier is een bundeling brieven over racisme en ongelijkheid, geschreven door leden van de werkgroep. Waarom is er gekozen voor deze vorm? In het voorwoord lichten Anthony Heidweiller en Liesbeth Bik toe:
“Wat kan kunst betekenen in deze complexe wereld, wordt vaak gevraagd. Dit: niet verdelen maar verbinden, de verbanden tussen alle crisissen onderkennen en herkennen, en de wereld anders, andersom misschien, denken. (...) Als je niet in aanraking komt met de verbeeldingskracht van andere ideeën, dan is het moeilijker je in te leven in een ander. Dat is waarom we lezen, schrijven, met elkaar spreken en naar elkaar luisteren.”
Adriaan van Dis groeide op in een repatriantenhuis aan de kust. Hij schreef talloze essays en verhalen over kolonialisme en migratie. Ook al presenteert hij zich als buitenstaander, in al zijn werk heeft hij oog voor mensen die hartstochtelijk hun best doen ergens bij te horen. Als kind was Indonesië het land waar hij het meest nooit geweest was. Adriaan van Dis is lid van de Akademie van Kunsten.
Anthony Heidweiller verbindt kunst met de geluiden en urgenties van deze tijd. Thema’s in zijn werk zijn racisme, (on)gelijkheid, en het behoud van de aarde. Anthony Heidweiller is adjunct-directeur van de Academie voor Theater en Dans van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Als artistiek directeur van het Yo Opera Festival richtte hij zich op de samenwerking met nieuwe doelgroepen, en met Vocal Statements ontwikkelde hij educatie- en participatieprojecten om een brug te slaan tussen de podiumkunsten en de multiculturele samenleving. Voor zijn werk ontving hij diverse prijzen, en hij is nationaal en internationaal een veelgevraagd artistiek producent. Anthony is lid van de Akademie van Kunsten.
Giselinde Kuipers is een socioloog die onderzoek doet naar frivole zaken met serieuze gevolgen. Ze schreef onder andere over schoonheid, humor, mode, memes, televisie en fietsen. Sinds 2019 is ze als hoogleraar sociologie verbonden aan de KU Leuven. Ze werkte eerder aan de Universiteit van Amsterdam en Erasmus Universiteit Rotterdam, en is lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.
Judi Mesman is hoogleraar aan de Universiteit Leiden op het gebied van sociale rechtvaardigheid met speciale aandacht voor de intergenerationele overdracht van racisme. In 2021 publiceerde zij Opgroeien in Kleur, een boek voor ouders over antiracistisch opvoeden. In datzelfde jaar ontving zij de Stevinpremie, de hoogste onderscheiding voor wetenschappers die investeren in maatschappelijke impact. Mesman is sinds 2018 lid van de KNAW en in 2024 benoemd tot distinguished professor aan de Universiteit Leiden op het thema maatschappelijke verantwoordelijkheid en impact.
Liedeke Plate is hoogleraar cultuur en inclusiviteit aan de Radboud Universiteit. Zij doet onderzoek naar en verzorgt onderwijs over de relatie tussen kunst, cultuur en inclusie, met bijzondere aandacht voor kwesties van literatuur, gender, het culturele geheugen en de zogeheten materiële wende in de cultuurwetenschappen. Ook onderzoekt ze hoe dans als affectieve methodologie kan fungeren om gevoelens en affecten rondom het koloniale en slavernijverleden tastbaar, invoelbaar en bespreekbaar te maken.
Liesbeth Bik is kunstenaar. Zij werkt sinds 1995 samen met Jos van der Pol onder de naam Bik Van der Pol. Voor hen is kunst potentiele aanjager voor sociale en politieke veranderingen in een constant veranderend landschap. De rol en (on) zichtbaarheid van vormen van kennis is focus van hun voortdurende exploratie van de betekenissen van ‘making public’ en ‘public making’. Zij zetten alle mogelijkheden in die kunst kan bieden om verbeelding en dialoog te activeren. Liesbeth is voorzitter van de Akademie van Kunsten.
Marjolein Deunk is als universitair docent verbonden aan GION Onderwijs/Onderzoek en de afdeling Pedagogische Wetenschappen en Onderwijswetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen. Ze heeft een achtergrond in ontwikkelingspsychologie en taalwetenschappen en richt zich in haar onderzoek en onderwijs onder andere op interacties in de klas, leesbevordering, diversiteit en inclusie en studentenwelzijn. Marjolein is lid van het Comeniusnetwerk voor hoger onderwijsinnovatie.
Marloes Hülsken werkt als universitair docent Gendergeschiedenis en als lerarenopleider aan de opleiding Geschiedenis van de Radboud Universiteit en de lerarenopleiding van de HAN_University of Applied Sciences. Ze is als Comenius Teaching Fellow bezig met onderzoek naar en de implementatie van de methodiek oral history op de lerarenopleidingen met als doel geschiedenisonderwijs meer inclusief, rechtvaardig en divers te maken (www.han.nl/oralhistory).
Soemitro Poerbodipoero is docent-onderzoeker bij de Hogeschool van Amsterdam. Als kandidaat Professional Doctorate werkt hij samen met gemeenschapsorganisatie Kraktie middels participatief actie onderzoek aan transformatie op het snijvlak van gezondheid en welzijn voor senioren in Amsterdam Zuidoost, met als doel hun veerkracht en participatie te bevorderen. De invloed van nabijheid en het narratief vanuit Nietwesters gedachtengoed op het discours binnen wetenschap, kunst en onderwijs spelen hierin een belangrijke rol. Tevens draagt hij met een Comenius Senior Fellow bij aan de ontwikkeling van het ‘stadsdocentschap’ en het verplaatsen van onderwijs naar de wijk.