/fondsen-en-prijzen/knaw-onderwijsprijs
De KNAW Onderwijsprijs is dé prijs voor buitengewone vwo-profielwerkstukken. De KNAW wil met deze prijs uitstekende prestaties in het voortgezet onderwijs in het Koninkrijk der Nederlanden stimuleren en belonen.
De KNAW beloont wetenschappelijk getalenteerde leerlingen, hun begeleidend docenten en scholen sinds 2008 met de KNAW Onderwijsprijs. Deze prijs gaat jaarlijks naar twaalf buitengewone vwo-profielwerkstukken uit het Koninkrijk der Nederlanden. Per profiel worden drie werkstukken beloond: een eerste, tweede en derde prijs. Hiermee zet de KNAW bijzondere prestaties in het Nederlands voortgezet onderwijs in de schijnwerpers.
Meer dan een stereotype – De representatie van vrouwen in reclames en de effecten op de identiteitsontwikkeling
Door Loïs van Lierop en Yuna Jansen van het Ichthus Lyceum, Driehuis
Kunst als een alternatief voor letterlijkheid – Een onderzoek ter waardering en vergelijking van de esthetische modellen
Door Jonne Klaassen van het Corderius College, Amersfoort
De piek bereikt – Een onderzoek naar de motieven van boeren om gebruik te maken van de uitkoopregeling stikstof
Door Wouter Koks, Luc Ruiter en Luuk Wigger van het Vituscollege, Bussum
Jong vs. Oud klimaatonderhoud – Onderzoek naar klimaatbewustzijn tussen de verschillende generaties
Door Luna Leão Helder, Sven Reuser en Mathilde von Meding van het Stedelijk Gymnasium, Schiedam
Geroofde kunst terug bij de beroofden? – De rechtvaardigheid van het Nederlandse restitutiebeleid van naziroofkunst voor de beroofde Joodse eigenaren en hun nabestaanden
Door Salomeja Lozovski van het Stedelijk Gymnasium Johan van Oldenbarnevelt, Amersfoort
Quick thrills and high stakes - the correlation between youth gambling and instant gratification
Door Daniël de Ronde, Roemer Beck en Mark Eikema van het Rijnlands Lyceum, Sassenheim
De invloed van de temperatuur op de groei en de ontwikkeling van de Pieris brassicae L.
Door Isabella Urbanus van de Thomas à Kempis, Arnhem
De Sun Protection Factor van zonnebrandmiddelen
Door Noa Jimmink en Ilse Kerkhoven van het Coornhert Lyceum, Haarlem
Een nieuwe val voor de vangst van de ringpootoorworm in de glastuinbouw
Door Quint Wierenga en Rens van der Mei van het Melanchthon, Bergschenhoek
Designing, building, and testing a multi-wire proportional chamber – The development of a homemade particle detector
Door Leon Verreijt van het Augustinianum, Eindhoven
Het Antikythera Mechanisme
Door Aryan Bonela, Dilan Anderegg, Johan Garritzen, Milan Pronk en Marnix Molenaar van het Cygnus Gymnasium, Amsterdam
Unlocking Ionic Thrust: The Power of Electrode Geometry
Door Bram Burghard, Daan Holsboer en Victor Schrama van het Rijnlands Lyceum, Sassenheim
Prijsuitreiking
De prijsuitreiking vond plaats op 25 juni 2024 in Amsterdam. Tijdens de uitreiking wordt bekendgemaakt wie er met de eerste, tweede of derde prijs naar huis gaan.
Indienen kan vanaf 1 december 2023 tot en met 8 maart 2024, om 23.59 uur.
Ja, mits de opleiding met succes wordt afgerond met een Nederlands vwo-diploma. Overigens kunnen ook scholen meedoen die zich bevinden in andere gebieden van het Koninkrijk der Nederlanden.
Werkstukken dingen ALLEEN mee in het profiel dat de inzender aangeeft. Hierbij is het van belang dat het onderwerp van het profielwerkstuk in het profiel past zodat de vakjury het goed kan beoordelen. Het profiel dat de leerlingen volgen, speelt bij de beoordeling verder geen rol. Dit kan dus ook een ander profiel zijn. De school is verantwoordelijk voor inzending in het juiste profiel.
Nee, helaas is dat niet mogelijk. De jury neemt alléén werkstukken in overweging die door de contactpersoon van de school zijn ingediend.
Nee, helaas is dit niet mogelijk. De KNAW Onderwijsprijs is alleen bestemd voor leerlingen die primair begeleid zijn door docenten in het voortgezet onderwijs. Eventuele aanvullende hulp vanuit universiteiten of andere instellingen is wel toegestaan en kan in de inzendmodule worden toegelicht door de school.
Nee, alleen het profielwerkstuk (inclusief eventuele bijlagen) geldt als beoordelingsdocument voor de jury.
De docent schept het klimaat voor de leerling(en) om optimaal te presteren met begeleiding naar behoefte. Dat willen wij als KNAW belonen.
Nee, inzenden per e-mail is helaas niet mogelijk. Alle documenten moeten via de online module worden ingediend.
De KNAW Onderwijsprijs is uitsluitend bedoeld voor vwo-leerlingen. Het vwo is de enige schoolsoort die expliciet voorbereidt op wetenschappelijk onderwijs en de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) richt haar activiteiten op wetenschappelijk onderwijs.
Meedoen
De KNAW Onderwijsprijs is bedoeld voor vwo-profielwerkstukken met een wetenschappelijke opzet, gebaseerd op zelfstandig onderzoek. Alle vwo-afdelingen van middelbare scholen in het Koninkrijk der Nederlanden kunnen meedoen. Per school mogen er maximaal vier werkstukken worden ingezonden. Lees de voorwaarden voor deelname goed.
Beoordeling en selectie
Vakdidactici, lerarenopleiders en wetenschappers kiezen per profiel de prijswinnende werkstukken uit de inzendingen. Zij beoordelen:
- De originaliteit van het onderwerp
- De (vak-)inhoudelijke opzet van het onderzoek
- De informatieverwerking en conclusie in relatie tot de onderzoeksvraag
- De verslaglegging en presentatie
Diversiteit en Inclusie
De KNAW Onderwijsprijs wil alle leerlingen inspireren voor de wetenschap, ongeacht achtergrond en zichtbare en onzichtbare diversiteitskenmerken. Ook leerlingen die om verschillende redenen minder zichtbaar zijn en minder kansen krijgen, worden van harte uitgenodigd om mee te doen.
Profielwerkstuk over hoogbegaafdheid bij NPOradio1
Met het profielwerkstuk 'Hoogbegaafde middelbare scholieren verdienen ook aandacht' wonnen Paul Stam en Keete Beckeringh in 2023 de KNAW Onderwijsprijs. In dit werkstuk concludeerden zij dat er nog veel ruimte voor verbetering is in de begeleiding van hoogbegaafde scholieren. Beluister de radiouitzending van 'De nacht van...' waar zij op 23 oktober 2023 te gast waren.
Cultuur en Maatschappij
Meer dan een stereotype – De representatie van vrouwen in reclames en de effecten op de identiteitsontwikkeling
Door Loïs van Lierop en Yuna Jansen van het Ichthus Lyceum, Driehuis
Kunst als een alternatief voor letterlijkheid – Een onderzoek ter waardering en vergelijking van de esthetische modellen
Door Jonne Klaassen van het Corderius College, Amersfoort
De piek bereikt – Een onderzoek naar de motieven van boeren om gebruik te maken van de uitkoopregeling stikstof
Door Wouter Koks, Luc Ruiter en Luuk Wigger van het Vituscollege, Bussum
Economie en Maatschappij
Jong vs. Oud klimaatonderhoud – Onderzoek naar klimaatbewustzijn tussen de verschillende generaties
Door Luna Leão Helder, Sven Reuser en Mathilde von Meding van het Stedelijk Gymnasium, Schiedam
Geroofde kunst terug bij de beroofden? – De rechtvaardigheid van het Nederlandse restitutiebeleid van naziroofkunst voor de beroofde Joodse eigenaren en hun nabestaanden
Door Salomeja Lozovski van het Stedelijk Gymnasium Johan van Oldenbarnevelt, Amersfoort
Quick thrills and high stakes - the correlation between youth gambling and instant gratification
Door Daniël de Ronde, Roemer Beck en Mark Eikema van het Rijnlands Lyceum, Sassenheim
Natuur en Gezondheid
De invloed van de temperatuur op de groei en de ontwikkeling van de Pieris brassicae L.
Door Isabella Urbanus van de Thomas à Kempis, Arnhem
De Sun Protection Factor van zonnebrandmiddelen
Door Noa Jimmink en Ilse Kerkhoven van het Coornhert Lyceum, Haarlem
Een nieuwe val voor de vangst van de ringpootoorworm in de glastuinbouw
Door Quint Wierenga en Rens van der Mei van het Melanchthon, Bergschenhoek
Natuur en Techniek
Designing, building, and testing a multi-wire proportional chamber – The development of a homemade particle detector
Door Leon Verreijt van het Augustinianum, Eindhoven
Het Antikythera Mechanisme
Door Aryan Bonela, Dilan Anderegg, Johan Garritzen, Milan Pronk en Marnix Molenaar van het Cygnus Gymnasium, Amsterdam
Unlocking Ionic Thrust: The Power of Electrode Geometry
Door Bram Burghard, Daan Holsboer en Victor Schrama van het Rijnlands Lyceum, Sassenheim
The Fundamentals and Construction of IEC Fusion Devices
Auteurs: Thijs Hampsink, Stefan Harmsma en Jan Spekman (Gerrit Rietveldcollege in Utrecht)
Een kunstmatige opsporing van longkanker
Auteurs: Yahya Oufkir en Ted de Reus (Christelijk Gymnasium Beyers Naudé in Leeuwarden)
File, File en nog eens File
Auteur: Stan de Haas (Rijnlands Lyceum Sassenheim in Sassenheim)
Malaria bestrijden met Frankensteinmuggen
Auteur: Robert de Haas (Leo Kannercollege in Leiden)
Zie ook bijbehorende video op YouTube
Onderzoek naar het kwantificeren van de sterkte van een tremor
Auteurs: Anouk van Putten, Roos van den Akker en Madelon Rebergen (Titus Brandsmalyceum in Oss)
Het PTC-gen aantonen met behulp van een zelfgemaakt PCR apparaat
Auteurs: Aukje Wiekmeijer en Bellefleur Galesloot (Scholengemeenschap Huizermaat in Huizen)
Hoe politieke partijen de kiezer soms uit het oog verloren in hun verkiezingscampagnes
Auteurs: Lara Löwinger en Ronja Hartman (Spinoza Lyceum in Amsterdam)
Na Tito, Tito!
Auteur: Koen Idema (Petrus Canisius College in Alkmaar)
Pedofielen en de Nederlandse samenleving
Auteurs: Carlijn Langerak en Isa Kok (Comenius College in Hilversum)
De mist rondom feminisme
Auteurs: Isa de Baay, Chloë de Beijer en Yanna van den Heuvel (Montessori College in Nijmegen)
Hoogbegaafde middelbare scholieren verdienen ook aandacht
Auteurs: Paul Stam en Keete Beckeringh (UniC in Utrecht)
La Divina Commedia, Omgewerkt tot Muziek
Auteur: Loris Pesare (Het Amsterdams Lyceum in Amsterdam)
Natuur en Techniek
Efficiëntie van vliegtuigvleugels
Auteurs: Annika Valkering | Wouter Bakker | Wolf van Strijen (Alkwin Kollege in Uithoorn)
Docenten: Thanh Dinh, Marco van Overveld, Annemieke Wicherink
V²3K
Auteur: Sofia Saléh (Trevianum in Sittard)
Docent: Lilian Bartholomeus
Componistenclassificatie
Auteur: Sjoerd Versteegh (Het 4e Gymnasium in Amsterdam)
Docent: Rebecca Sier
Natuur en Gezondheid
Monoga(a)mmarus
Auteurs: Anna Hovius | Otto van Ketwich Verschuur ( Christelijk Gymnasium Sorghvliet in Den Haag)
Docent: Marrit Meier
De optimale transporttemperatuur voor poppen van drijfmestvliegen
Auteur: Esmee Jacobs (SSgN in Nijmegen)
Docenten: Jasper Hoogveld, Karin van de Meeberg
Physarum polycephalum, de cel op een speurtocht
Auteurs: Ema Topolnjak | Jasper Geraats ( Utrechts Stedelijk Gymnasium in Utrecht)
Docent: Bart van der Laar
Economie en Maatschappij
Niets is wat het LIJKT
Auteurs: Annika van Donselaar | Isa Letschert (Corlaer College in Nijkerk)
Docent: Gepko Hahn
De WKKK en de Amerikaanse Vrouwen
Auteurs: Jasmijn Baarda | Elise van de Meerendonk | Mara Knottenbelt ( Rijnlands Lyceum Sassenheim in Sassenheim)
Docent: Joost Visbeen
De resocialisatie van (ex-)gedetineerden
Auteurs: Lisa Smitshoek | Vijay Raaijmakers ( Emmauscollege Rotterdam)
Docent: Maarten Sira
Bekijk dit filmpje op ons Vimeokanaal waarin de winnaars van het profiel Economie en Maatschappij uitleg geven over hun werkstuk
Cultuur en Maatschappij
Leren Leren - Welke problemen zijn er met leren leren in het onderwijs en wat zijn mogelijke oplossingen voor die problemen?
Auteurs: Inge Hofmeijer | Lynette Hokse ( Pieter Zandt sg in Kampen)
Docent: Gert van de Wege
What schoolgirls think of the menstrual cup
Auteur: Zara Nijzink-Laurie ( Mencia de Mendoza in Breda)
Docent: Henri van Nispen
Marsilio Ficino and His Translation of Corpus Hermeticum VI
Auteur: Maurits van Woercom ( CSW van de Perre in Middelburg)
Docent: Antoinette van Duijn
Natuur en Techniek
De kniepeesreflex
Auteurs: David Chen | Stevan Pavlović ( Van Maerlantlyceum in Eindhoven)
Docent: Jörgen Moonen
De oorzaken en het voorkomen van antibioticaresistentie
Auteurs: Ariska van de Bunt | Ellen van Kruistum ( Johannes Fontanus College in Barneveld)
Docent: Daniël Lam
Mens versus Machine
Auteurs: Stach Redeker | Noah Verkaik | Sander Vermeulen ( Erasmus College in Zoetermeer)
Docent: Manon van de Ven-Appel
Natuur en Gezondheid
Cardiac Automated Drug Administration System
Auteur: Arwa Issa ( Ir. Lely Lyceum in Amsterdam)
Docent: Victorine van Pelt
De allesverwoestende explosies
Auteurs: Sarah Issa | Stéphanie Issa ( Fons Vitae Lyceum in Amsterdam)
Docent: Jasper Rautenberg
Multitasken in beeld en geluid
Auteur: Joëlle Steltenpool ( Mencia de Mendoza in Breda)
Docent: Susan Ketelaars
Economie en Maatschappij
Jongeren van nu, voor het milieu van de toekomst
Auteurs: Gwendolyn Berkelder | Sophie Handgraaf ( Comenius College in Hilversum)
Docent: Erna van Zwol-Riedeman
Kindinfluencers: Kinderarbeid of hobby?
Auteurs: Noa Esselbrugge | GeanneTimmerman ( CSG Dingstede in Meppel)
Docent: Ellen van der Steeg
Mag het af en toe een beetje minder?!
Auteurs: Jaëlle Mourik | Sifra Kooy ( GSR in Rotterdam)
Docent: Ineke van den Born-Koop
Cultuur en Maatschappij
Duitsland Eingekreist
Auteurs: Tarik Dellouche | Sander Iuga ( Zuider Gymnasium in Rotterdam)
Docent: Merel van Tol
Taalontwikkeling groep 3 tijdens afstandsonderwijs
Auteur: Jiska de Nie ( College Hageveld in Heemstede)
Docent: Tessa Wijckmans
Van excuusdebat tot excuuscultuur
Auteur: Martje den Ouden ( Driestar College in Gouda)
Docent: Johan Mouthaan
Natuur en Techniek
Artificial Intelligence
Fyor Klein Gunnewiek | Winstijn Smit (Alkwin Kollege in Uithoorn)
Een studie over cubesat voortstuwingssystemen
Auteurs: Juno Schuwer (Eckartcollege in Eindhoven)
Een intelligente ECG-analyse
Auteurs: Liron Brundel | Roy Korthout (SG Marianum in Groenlo)
Natuur en Gezondheid
Oorzaken en preventie van polsblessures bij turnen heren
Coen Linn (CSE Zwolle in Zwolle)
Horen zonder oren
Auteurs: Sophie Aulbers | Aimée Mulderije (Van Maerlantlyceum in Eindhoven)
Van instinct-machine naar emotioneel wezen
Auteurs: Giulia Pipolo (Vossius Gymnasium in Amsterdam)
Economie en Maatschappij
Executieve functies
Lise Klapwijk (GSR Rotterdam in Rotterdam)
Noordoostpolder
Auteurs: Kirsten van Dalen | Julia Meijer | Nicole Overeem (Emelwerda College in Emmeloord)
Insights from the Yugoslavia and Rwanda Tribunals for later and future tribunals for trialling international core crimes
Auteurs: Camille Lennaerts ( Haarlemmermeerlyceum (BdC) in Hoofddorp)
Cultuur en Maatschappij
Verlof bij tbs
Joyce Wiersma | Maura te Grotenhuis (‘t Hooghe Landt in Amersfoort)
Habemus papam in de rechtbank
Auteur: Elian Lavrijsen | Catíe Joosten (Stedelijk Gymnasium in Nijmegen)
Shakespeare's Romeo and Juliet: An Explanation of the Differences between Quartos One and Two
Auteurs: Marijn Boomars (Barlaeus Gymnasium in Amsterdam)
Natuur en Techniek
De Banach-Tarskiparadox
Auteur: Joris de Man (Dominicus College in Nijmegen)
Docent: Helle Hendriks (Wiskunde)
Zien zonder te zien
Auteurs: Moos Nijssen | Fettah El Bardai (Cygnus Gymnasium in Amsterdam)
Docent: Niels Ran (Natuurkunde)
Een formule voor muziek
Auteurs: Boris ter Beek en Thijmen Schouten (Thomas a Kempiscollege in Arnhem)
Docent: Tom Bus (Wiskunde)
Natuur en Gezondheid
Moderne landbouw met hydroponic
Auteur: Yasmin Dijksterhuis (Cartesius Lyceum in Amsterdam)
Docent: Gee van Duin (biologie)
Ik heb een donorvader
Auteur: Samira van de Meulengraaf (Novalis College in Eindhoven)
Docent: Rikus van de Klippe (Natuurkunde)
De invloed van beenwijdte op hoe kinderen elkaar beoordelen
Auteurs: Sera van Lange | Isa Veeneman (Spinoza Lyceum in Amsterdam)
Docent: Wouter Lugtig (Biologie)
Economie en Maatschappij
Genderneutraal onderwijs
Auteurs: Susana Arias | Anna van Delden (Comenius College in Hilversum)
Docent: Erna van Zwol-Riedeman (Maatschappijwetenschappen)
Durable housing alternative for Dharavi
Auteurs: Imre Lokhorst | Floriaan Troost (Isendoorn College in Warnsveld)
Docent: Freek Uijen (Aardrijkskunde)
Jumbo: groot, groter, grootst?
Auteurs: Hannah van Arkel | Evelien van Meeteren (St. Maartenscollege in Voorburg)
Docent: Pieter Uittenbogaard (Economie)
Cultuur en Maatschappij
In werkelijkheid was het oorlog
Auteurs: Famke van der Meer | Marilou Schaafsma (Gymnasium Novum in Voorburg)
Docent: Ufuk Akgün (Geschiedenis)
Dialectiek en retorica
Auteur: Stella Blank (RSG Lingecollege in Tiel)
Docent: Anton Simons (Grieks)
Problemen rondom het Nederlandse immigratiebeleid
Auteurs: Silke van der Wal | Luut van Gent (CSG Bogerman in Sneek
Docent: Cees Vogelvanger (Religie, mens en samenleving)
Over de KNAW Onderwijsprijs
Met de KNAW Onderwijsprijs wil de KNAW bijzondere wetenschappelijke prestaties in het Nederlandse voortgezet onderwijs in de schijnwerpers zetten. De KNAW Onderwijsprijs wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). De organisatie is in handen van de KNAW.
Volg het leven van wetenschappers
Benieuwd naar het leven, het onderzoek en de passies van jonge wetenschappers? Op de website Faces of Science laten zij zien wat de dagelijkse praktijk is van het werken in de wetenschap en wat hen motiveert. Via filmpjes, blogs, artikelen en nog veel meer ontdek je de wereld van de wetenschap. Van theologie tot geneeskunde en van psychologie tot archeologie: alles komt aan bod.