Path

/fondsen-en-prijzen/knaw-onderwijsprijs

Introduction

De KNAW Onderwijsprijs is dé prijs voor de beste vwo-profielwerkstukken. De KNAW wil met deze prijs wetenschappelijke prestaties in het voortgezet onderwijs in het Koninkrijk der Nederlanden stimuleren en belonen. 

Publish date
Components
Content

De KNAW beloont wetenschappelijk getalenteerde leerlingen, hun begeleidend docenten en scholen sinds 2008 met de KNAW Onderwijsprijs. Deze prijs gaat jaarlijks naar de twaalf beste vwo-profielwerkstukken uit het Koninkrijk der Nederlanden. Per profiel worden drie werkstukken beloond. Hiermee zet de KNAW buitengewone prestaties in het voortgezet onderwijs in de schijnwerpers.

Leerlingen maken kans op een studiebeurs (dit jaar per profiel drie eerste prijzen van 2000 euro per leerling), bestemd voor het eerste jaar van een vervolgopleiding aan een Nederlandse universiteit of hogeschool, of aan een buitenlandse onderwijsinstelling van vergelijkbaar niveau. 

Onderaan deze pagina lees je meer over de winnaars van de afgelopen jaren. 

Content

Meedoen

De KNAW Onderwijsprijs is bedoeld voor vwo-profielwerkstukken met een wetenschappelijke opzet, gebaseerd op zelfstandig onderzoek. Alle vwo-afdelingen van middelbare scholen in het Koninkrijk der Nederlanden kunnen meedoen. Per school mogen er maximaal vier werkstukken worden ingezonden. Lees de voorwaarden voor deelname goed. Bent u een docent en wilt u een prijswaardig profielwerkstuk van uw leerling(en) inzenden, neem dan contact op met de teamleider vwo van uw school of de contactpersoon van de KNAW Onderwijsprijs van uw school.

Beoordeling en selectie

Vakdidactici, lerarenopleiders en wetenschappers kiezen per profiel de prijswinnende werkstukken uit de inzendingen. Zij beoordelen:

  • De originaliteit van het onderwerp
  • De (vak-)inhoudelijke opzet van het onderzoek
  • De informatieverwerking en conclusie in relatie tot de onderzoeksvraag
  • De verslaglegging en presentatie
Content

Diversiteit en inclusie 

Met de KNAW Onderwijsprijs wil de KNAW alle vwo-leerlingen inspireren tot een carrière in de wetenschap. Het streven is dat leerlingen van alle achtergronden zich kunnen herkennen in het doen van wetenschappelijk onderzoek. De KNAW wil dan ook dat de prijswinnaars de diversiteit van schoolgaand Nederland vertegenwoordigen. Het gaat daarbij niet alleen om diversiteit in ideeën en projecten, maar ook in sociaaleconomische achtergrond, opleiding van de ouders, culturele achtergrond, gender, gezondheid, seksuele oriëntatie, religieuze achtergrond en neurodiversiteit. Want het is juist die diversiteit die zorgt voor nieuwe inzichten.

Content

Prijsuitreiking 

De prijsuitreiking vindt plaats op 26 juni 2025 in Amsterdam.

Items
Title
Wat is de deadline voor indienen?
Content

Indienen kan vanaf 2 december 2024 tot en met 10 maart 2025, om 23.59 uur.

Title
Onze school bevindt zich niet in Nederland. Kunnen onze leerlingen wel meedoen?
Content

Ja, mits de opleiding met succes wordt afgerond met een Nederlands vwo-diploma. Overigens kunnen ook scholen meedoen die zich bevinden in andere gebieden van het Koninkrijk der Nederlanden.

Title
Een werkstuk is geschreven door twee leerlingen met verschillende profielen. Hoe wordt het beoordeeld?
Content

Werkstukken dingen ALLEEN mee in het profiel dat de inzender aangeeft. Hierbij is het van belang dat het onderwerp van het profielwerkstuk in het profiel past zodat de vakjury het goed kan beoordelen. Het profiel dat de leerlingen volgen, speelt bij de beoordeling verder geen rol. Dit kan dus ook een ander profiel zijn. De school is verantwoordelijk voor inzending in het juiste profiel.

Title
Ik ben een leerling. Mag ik zelf mijn profielwerkstuk insturen?
Content

Nee, helaas is dat niet mogelijk. De jury neemt alléén werkstukken in overweging die door de contactpersoon van de school zijn ingediend.

Title
Mijn werkstuk is begeleid vanuit een Pre-University College. Mag ik meedoen?
Content

Nee, helaas is dit niet mogelijk. De KNAW Onderwijsprijs is alleen bestemd voor leerlingen die primair begeleid zijn door docenten in het voortgezet onderwijs. Eventuele aanvullende hulp vanuit universiteiten of andere instellingen is wel toegestaan en kan in de inzendmodule worden toegelicht door de school.

Title
Ik ben een docent en wil een aanbeveling meesturen voor mijn leerlingen, kan dat?
Content

Nee, alleen het profielwerkstuk (inclusief eventuele bijlagen) geldt als beoordelingsdocument voor de jury.

Title
Waarom win ik als docent ook een prijs, het gaat toch om de leerling (en)?
Content

De docent schept het klimaat voor de leerling(en) om optimaal te presteren met begeleiding naar behoefte. Dat willen wij als KNAW belonen.

Title
Ik ben een docent en beheer voor de school het account van de inzendmodule. Mag ik (delen van) een werkstuk ook per e-mail inzenden?
Content

Nee, inzenden per e-mail is helaas niet mogelijk. Alle documenten moeten via de online module worden ingediend.

Title
Is de prijs alleen voor vwo-leerlingen of mogen havo-leerlingen ook meedingen?
Content

De KNAW Onderwijsprijs is uitsluitend bedoeld voor vwo-leerlingen. Het vwo is de enige schoolsoort die expliciet voorbereidt op wetenschappelijk onderwijs en de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) richt haar activiteiten op wetenschappelijk onderwijs. 

Title
Veelgestelde vragen
Items
Title
Cultuur en Maatschappij
Title
Economie en Maatschappij
Content

Jong vs. Oud klimaatonderhoud – Onderzoek naar klimaatbewustzijn tussen de verschillende generaties

Door Luna Leão Helder, Sven Reuser en Mathilde von Meding van het Stedelijk Gymnasium, Schiedam

Geroofde kunst terug bij de beroofden? –  De rechtvaardigheid van het Nederlandse restitutiebeleid van naziroofkunst voor de beroofde Joodse eigenaren en hun nabestaanden

Door Salomeja Lozovski van het Stedelijk Gymnasium Johan van Oldenbarnevelt, Amersfoort

Quick thrills and high stakes - the correlation between youth gambling and instant gratification

Door Daniël de Ronde, Roemer Beck en Mark Eikema van het Rijnlands Lyceum, Sassenheim

Title
Natuur en Gezondheid
Content

De invloed van de temperatuur op de groei en de ontwikkeling van de Pieris brassicae L.

Door Isabella Urbanus van de Thomas à Kempis, Arnhem 

De Sun Protection Factor van zonnebrandmiddelen

Door Noa Jimmink en Ilse Kerkhoven van het Coornhert Lyceum, Haarlem

Een nieuwe val voor de vangst van de ringpootoorworm in de glastuinbouw

Door Quint Wierenga en Rens van der Mei van het Melanchthon, Bergschenhoek

Title
Natuur en Techniek
Content

Designing, building, and testing a multi-wire proportional chamber – The development of a homemade particle detector

Door Leon Verreijt van het Augustinianum, Eindhoven

Het Antikythera Mechanisme

Door Aryan Bonela, Dilan Anderegg, Johan Garritzen, Milan Pronk en Marnix Molenaar van het Cygnus Gymnasium, Amsterdam

Unlocking Ionic Thrust: The Power of Electrode Geometry

Door Bram Burghard, Daan Holsboer en Victor Schrama van het Rijnlands Lyceum, Sassenheim

Title
Winnende werkstukken 2024
anchorID
winnendewerkstukken2024
Embed
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/Ga3pGNVEluU?si=erRjRyjAeHOGz7gu" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>
Content

Profielwerkstuk over hoogbegaafdheid bij NPOradio1

Met het profielwerkstuk 'Hoogbegaafde middelbare scholieren verdienen ook aandacht' wonnen Paul Stam en Keete Beckeringh in 2023 de KNAW Onderwijsprijs. In dit werkstuk concludeerden zij dat er nog veel ruimte voor verbetering is in de begeleiding van hoogbegaafde scholieren. Beluister de radiouitzending van 'De nacht van...' waar zij op 23 oktober 2023 te gast waren.

Items
Title
Winnaars 2024
Content

Cultuur en Maatschappij 

Meer dan een stereotype – De representatie van vrouwen in reclames en de effecten op de identiteitsontwikkeling

Door Loïs van Lierop en Yuna Jansen van het Ichthus Lyceum, Driehuis

Kunst als een alternatief voor letterlijkheid – Een onderzoek ter waardering en vergelijking van de esthetische modellen

Door Jonne Klaassen van het Corderius College, Amersfoort

De piek bereikt – Een onderzoek naar de motieven van boeren om gebruik te maken van de uitkoopregeling stikstof

Door Wouter Koks, Luc Ruiter en Luuk Wigger van het Vituscollege, Bussum   
 

Economie en Maatschappij

Jong vs. Oud klimaatonderhoud – Onderzoek naar klimaatbewustzijn tussen de verschillende generaties

Door Luna Leão Helder, Sven Reuser en Mathilde von Meding van het Stedelijk Gymnasium, Schiedam

Geroofde kunst terug bij de beroofden? –  De rechtvaardigheid van het Nederlandse restitutiebeleid van naziroofkunst voor de beroofde Joodse eigenaren en hun nabestaanden

Door Salomeja Lozovski van het Stedelijk Gymnasium Johan van Oldenbarnevelt, Amersfoort

Quick thrills and high stakes - the correlation between youth gambling and instant gratification

Door Daniël de Ronde, Roemer Beck en Mark Eikema van het Rijnlands Lyceum, Sassenheim

Natuur en Gezondheid

De invloed van de temperatuur op de groei en de ontwikkeling van de Pieris brassicae L.

Door Isabella Urbanus van de Thomas à Kempis, Arnhem 

De Sun Protection Factor van zonnebrandmiddelen

Door Noa Jimmink en Ilse Kerkhoven van het Coornhert Lyceum, Haarlem

Een nieuwe val voor de vangst van de ringpootoorworm in de glastuinbouw

Door Quint Wierenga en Rens van der Mei van het Melanchthon, Bergschenhoek

Natuur en Techniek

Designing, building, and testing a multi-wire proportional chamber – The development of a homemade particle detector

Door Leon Verreijt van het Augustinianum, Eindhoven

Het Antikythera Mechanisme

Door Aryan Bonela, Dilan Anderegg, Johan Garritzen, Milan Pronk en Marnix Molenaar van het Cygnus Gymnasium, Amsterdam

Unlocking Ionic Thrust: The Power of Electrode Geometry

Door Bram Burghard, Daan Holsboer en Victor Schrama van het Rijnlands Lyceum, Sassenheim

anchorID
winnaars2024
Title
Winnaars 2023
Content

The Fundamentals and Construction of IEC Fusion Devices

Auteurs: Thijs Hampsink, Stefan Harmsma en Jan Spekman (Gerrit Rietveldcollege in Utrecht)

Een kunstmatige opsporing van longkanker

Auteurs: Yahya Oufkir en Ted de Reus (Christelijk Gymnasium Beyers Naudé in Leeuwarden)

File, File en nog eens File

Auteur: Stan de Haas (Rijnlands Lyceum Sassenheim in Sassenheim)

Malaria bestrijden met Frankensteinmuggen

Auteur: Robert de Haas (Leo Kannercollege in Leiden)

Zie ook bijbehorende video op YouTube

Onderzoek naar het kwantificeren van de sterkte van een tremor

Auteurs: Anouk van Putten, Roos van den Akker en Madelon Rebergen (Titus Brandsmalyceum in Oss)

Het PTC-gen aantonen met behulp van een zelfgemaakt PCR apparaat

Auteurs: Aukje Wiekmeijer en Bellefleur Galesloot (Scholengemeenschap Huizermaat in Huizen)

Hoe politieke partijen de kiezer soms uit het oog verloren in hun verkiezingscampagnes

Auteurs: Lara Löwinger en Ronja Hartman (Spinoza Lyceum in Amsterdam)

Na Tito, Tito!

Auteur: Koen Idema (Petrus Canisius College in Alkmaar)

Pedofielen en de Nederlandse samenleving

Auteurs: Carlijn Langerak en Isa Kok (Comenius College in Hilversum)

De mist rondom feminisme

Auteurs: Isa de Baay, Chloë de Beijer en Yanna van den Heuvel (Montessori College in Nijmegen)

Hoogbegaafde middelbare scholieren verdienen ook aandacht

Auteurs: Paul Stam en Keete Beckeringh (UniC in Utrecht)

La Divina Commedia, Omgewerkt tot Muziek

Auteur: Loris Pesare (Het Amsterdams Lyceum in Amsterdam)

Title
Winnaars 2022
Content

Natuur en Techniek

Efficiëntie van vliegtuigvleugels

Auteurs: Annika Valkering | Wouter Bakker | Wolf van Strijen (Alkwin Kollege in Uithoorn)
Docenten: Thanh Dinh, Marco van Overveld, Annemieke Wicherink

V²3K

Auteur: Sofia Saléh (Trevianum in Sittard)
Docent: Lilian Bartholomeus

Componistenclassificatie

Auteur: Sjoerd Versteegh (Het 4e Gymnasium in Amsterdam)
Docent: Rebecca Sier ​

Bekijk dit filmpje op ons Vimeokanaal  waarin de winnaars van het profiel Natuur en Techniek uitleg geven over hun werkstuk

Natuur en Gezondheid

Monoga(a)mmarus

Auteurs: Anna Hovius | Otto van Ketwich Verschuur ( Christelijk Gymnasium Sorghvliet in Den Haag)
Docent: Marrit Meier

De optimale transporttemperatuur voor poppen van drijfmestvliegen

Auteur: Esmee Jacobs (SSgN in Nijmegen)
Docenten: Jasper Hoogveld, Karin van de Meeberg

Physarum polycephalum, de cel op een speurtocht

Auteurs: Ema Topolnjak | Jasper Geraats ( Utrechts Stedelijk Gymnasium in Utrecht)
Docent: Bart van der Laar

Bekijk dit filmpje op ons Vimeokanaal  waarin de winnaars van het profiel Natuur en Gezondheid uitleg geven over hun werkstuk

Economie en Maatschappij

Niets is wat het LIJKT

Auteurs: Annika van Donselaar | Isa Letschert (Corlaer College in Nijkerk)
Docent: Gepko Hahn

De WKKK en de Amerikaanse Vrouwen

Auteurs: Jasmijn Baarda | Elise van de Meerendonk | Mara Knottenbelt ( Rijnlands Lyceum Sassenheim in Sassenheim)
Docent: Joost Visbeen

De resocialisatie van (ex-)gedetineerden

Auteurs: Lisa Smitshoek | Vijay Raaijmakers ( Emmauscollege Rotterdam)
Docent: Maarten Sira
Bekijk dit filmpje op ons Vimeokanaal  waarin de winnaars van het profiel Economie en Maatschappij uitleg geven over hun werkstuk

Cultuur en Maatschappij

Leren Leren - Welke problemen zijn er met leren leren in het onderwijs en wat zijn mogelijke oplossingen voor die problemen?

Auteurs: Inge Hofmeijer | Lynette Hokse ( Pieter Zandt sg in Kampen)
Docent: Gert van de Wege

What schoolgirls think of the menstrual cup

Auteur: Zara Nijzink-Laurie ( Mencia de Mendoza in Breda)
Docent: Henri van Nispen

Marsilio Ficino and His Translation of Corpus Hermeticum VI

Auteur: Maurits van Woercom ( CSW van de Perre in Middelburg)
Docent: Antoinette van Duijn

Bekijk dit filmpje op ons Vimeokanaal  waarin de winnaars van het profiel Cultuur en Maatschappij uitleg geven over hun werkstuk

Title
Winnaars 2021
Content

Natuur en Techniek

De kniepeesreflex

Auteurs: David Chen | Stevan Pavlović ( Van Maerlantlyceum in Eindhoven)
Docent: Jörgen Moonen

De oorzaken en het voorkomen van antibioticaresistentie

Auteurs: Ariska van de Bunt | Ellen van Kruistum ( Johannes Fontanus College in Barneveld)
Docent: Daniël Lam

Mens versus Machine

Auteurs: Stach Redeker | Noah Verkaik | Sander Vermeulen ( Erasmus College in Zoetermeer)
Docent: Manon van de Ven-Appel

Natuur en Gezondheid

Cardiac Automated Drug Administration System

Auteur: Arwa Issa ( Ir. Lely Lyceum in Amsterdam)
Docent: Victorine van Pelt

De allesverwoestende explosies

Auteurs: Sarah Issa | Stéphanie Issa ( Fons Vitae Lyceum in Amsterdam)
Docent: Jasper Rautenberg

Multitasken in beeld en geluid

Auteur: Joëlle Steltenpool ( Mencia de Mendoza in Breda)
Docent: Susan Ketelaars

Economie en Maatschappij

Jongeren van nu, voor het milieu van de toekomst

Auteurs: Gwendolyn Berkelder | Sophie Handgraaf ( Comenius College in Hilversum)
Docent: Erna van Zwol-Riedeman

Kindinfluencers: Kinderarbeid of hobby?

Auteurs: Noa Esselbrugge | GeanneTimmerman ( CSG Dingstede in Meppel)
Docent: Ellen van der Steeg

Mag het af en toe een beetje minder?!

Auteurs: Jaëlle Mourik | Sifra Kooy ( GSR in Rotterdam)
Docent: Ineke van den Born-Koop

Cultuur en Maatschappij

Duitsland Eingekreist

Auteurs: Tarik Dellouche | Sander Iuga ( Zuider Gymnasium in Rotterdam)
Docent: Merel van Tol

Taalontwikkeling groep 3 tijdens afstandsonderwijs

Auteur: Jiska de Nie ( College Hageveld in Heemstede)
Docent: Tessa Wijckmans

Van excuusdebat tot excuuscultuur

Auteur: Martje den Ouden ( Driestar College in Gouda)
Docent: Johan Mouthaan

Title
Winnaars 2020
Content

Natuur en Techniek

Artificial Intelligence

Fyor Klein Gunnewiek | Winstijn Smit (Alkwin Kollege in Uithoorn)

Een studie over cubesat voortstuwingssystemen

Auteurs: Juno Schuwer (Eckartcollege in Eindhoven)

Een intelligente ECG-analyse

 Auteurs: Liron Brundel | Roy Korthout (SG Marianum in Groenlo)

Natuur en Gezondheid

Oorzaken en preventie van polsblessures bij turnen heren

Coen Linn (CSE Zwolle in Zwolle)

Horen zonder oren 

Auteurs: Sophie Aulbers | Aimée Mulderije (Van Maerlantlyceum in Eindhoven)

Van instinct-machine naar emotioneel wezen

Auteurs: Giulia Pipolo (Vossius Gymnasium in Amsterdam)

Economie en Maatschappij

Executieve functies

Lise Klapwijk (GSR Rotterdam in Rotterdam)

Noordoostpolder

Auteurs: Kirsten van Dalen | Julia Meijer | Nicole Overeem (Emelwerda College in Emmeloord)

Insights from the Yugoslavia and Rwanda Tribunals for later and future tribunals for trialling international core crimes

Auteurs: Camille Lennaerts ( Haarlemmermeerlyceum (BdC) in Hoofddorp)

Cultuur en Maatschappij

Verlof bij tbs

Joyce Wiersma | Maura te Grotenhuis (‘t Hooghe Landt in Amersfoort)

Habemus papam in de rechtbank

Auteur: Elian Lavrijsen | Catíe Joosten (Stedelijk Gymnasium in Nijmegen)

Shakespeare's Romeo and Juliet: An Explanation of the Differences between Quartos One and Two

Auteurs: Marijn Boomars (Barlaeus Gymnasium in Amsterdam)

Title
Winnaars 2019
Content

Natuur en Techniek

De Banach-Tarskiparadox

Auteur: Joris de Man (Dominicus College in Nijmegen)
Docent: Helle Hendriks (Wiskunde)

Zien zonder te zien

Auteurs: Moos Nijssen | Fettah El Bardai (Cygnus Gymnasium in Amsterdam)
Docent: Niels Ran (Natuurkunde)

Een formule voor muziek

Auteurs: Boris ter Beek en Thijmen Schouten (Thomas a Kempiscollege in Arnhem)
Docent: Tom Bus (Wiskunde)

Natuur en Gezondheid

Moderne landbouw met hydroponic

Auteur: Yasmin Dijksterhuis (Cartesius Lyceum in Amsterdam)
Docent: Gee van Duin (biologie)

Ik heb een donorvader

Auteur: Samira van de Meulengraaf (Novalis College in Eindhoven)
Docent: Rikus van de Klippe (Natuurkunde) 

De invloed van beenwijdte op hoe kinderen elkaar beoordelen

Auteurs: Sera van Lange | Isa Veeneman (Spinoza Lyceum in Amsterdam)
Docent: Wouter Lugtig (Biologie) 

Economie en Maatschappij

Genderneutraal onderwijs

Auteurs: Susana Arias | Anna van Delden (Comenius College in Hilversum)
Docent: Erna van Zwol-Riedeman (Maatschappijwetenschappen)

Durable housing alternative for Dharavi

Auteurs: Imre Lokhorst | Floriaan Troost (Isendoorn College in Warnsveld)
Docent: Freek Uijen (Aardrijkskunde)

Jumbo: groot, groter, grootst?

Auteurs: Hannah van Arkel | Evelien van Meeteren (St. Maartenscollege in Voorburg)
Docent: Pieter Uittenbogaard (Economie)
 

Cultuur en Maatschappij

In werkelijkheid was het oorlog

Auteurs: Famke van der Meer | Marilou Schaafsma (Gymnasium Novum in Voorburg)
Docent: Ufuk Akgün (Geschiedenis)

Dialectiek en retorica

Auteur: Stella Blank (RSG Lingecollege in Tiel)
Docent: Anton Simons (Grieks)

Problemen rondom het Nederlandse immigratiebeleid

Auteurs: Silke van der Wal | Luut van Gent (CSG Bogerman in Sneek
Docent: Cees Vogelvanger (Religie, mens en samenleving)

 

Title
Winnaars 2014-2018
Title
Winnaars 2009-2013
Title
Vorige winnaars & profielwerkstukken
Content

Over de KNAW Onderwijsprijs

De KNAW Onderwijsprijs wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). De organisatie is in handen van de KNAW.

Description
De KNAW Onderwijsprijs is dé prijs voor de beste vwo-profielwerkstukken. De KNAW wil met deze prijs wetenschappelijke prestaties in het voortgezet onderwijs in het Koninkrijk der Nederlanden stimuleren en belonen.
Meta-title
KNAW Onderwijsprijs
Meta-description
De KNAW kiest jaarlijks de twaalf beste vwo-profielwerkstukken en geeft de leerlingen die deze werkstukken geschreven hebben een studiebeurs van 2.000, 1.500 of 1.000 euro.
Fund type
Prijs
Open for registration
On
Icon
faces_01
Date range
-
Sidebar components
Domain