/bijeenkomsten/contested-histories-shared-futures-deel-1
Eerste dag van de conferentie van de European Alliance of Academies over de omgang met omstreden geschiedenissen van cultuurinstellingen en met omstreden monumenten in de publieke ruimte.
Verspreid over twee dagen zullen kunstenaars, schrijvers, curatoren en beleidsmakers antwoord geven op deze en nog vele andere vragen. Doel is om na te denken over de gezamenlijke toekomst van Europa.
Op dinsdag 28 en woensdag 29 juni vindt de derde conferentie van de European Alliance of Academies plaats. De European Alliance maakt zich sterk voor de vrijheid van de kunsten in Europa.
Omgang met het verleden
Dit jaar staat de conferentie in het teken van de omgang met het verleden dat voor menig instelling problematisch zo niet omstreden blijkt te zijn. Hoe gaan culturele instellingen om met de breed geuite wens de eigen geschiedenis tegen het licht te houden? Wat betekent dit voor de naam van een kunstinstituut? En wat zijn de consequenties voor collecties? Hoe geven kunstenaars omstreden monumenten in de publieke ruimte opnieuw betekenis? Wat kunnen we daarvan leren met betrekking tot andere maatschappelijke sectoren?
Programma
-
Welkom
Welkom door Liesbeth Bik, voorzitter Akademie van Kunsten & Jeanine Meerapfel, president Akademie der Künste, Berlijn
-
Panel 1: Contested Institutions: Making the Past Productive
De afgelopen jaren zijn cultuurinstellingen deels onder druk vanuit de publieke opinie, deels uit eigen beweging, kritisch gaan kijken naar de eigen geschiedenis. Daarbij kan het gaan om de geschiedenis van een gebouw, een locatie, maar ook van een collectie of zelfs de naam van een instelling.
In dit panel lichten drie sprekers toe hoe zij vanuit hun praktijk de geschiedenis productief proberen te maken:
• Charles Esche, directeur van het Van Abbemuseum
• Wendelien van Oldenborgh, beeldend kunstenaar en lid van de Akademie van Kunsten
• Paul Spies, directeur van het Stadtmuseum Berlin en hoofdcurator bij het Humboldt Forum te Berlijn
Panel 2: Contested Monuments: How to Deal with Controversial Monuments in Public Space?
Niet alleen cultuurinstellingen vormen brandpunten van discussies over het verleden. Ook voor monumenten in de publieke ruimte geldt dat ze vaak tot verhit debat leiden. Soms leidt dit ertoe dat een beeld van z’n sokkel wordt getrokken, soms wordt een counter monument opgericht en soms leidt het tot geheel andere interventies. De vijf kunstenaars in dit panel geven vanuit hun eigen praktijk voorbeelden van hoe om te gaan met omstreden monumenten in de publieke ruimte:
- Andreja Kulunčić, beeldend kunstenaar (Kroatië)
- Amina Menia, beeldend kunstenaar (Algerije)
- RAAAF, experimentele studio op het snijvlak van beeldende kunst, experimentele architectuur en academische filosofie (Nederland)
- Joanna Rajkowska, beeldend kunstenaar (Polen)
- Fernando Sánchez Castillo, beeldend kunstenaar (Spanje)
Moderator
Bruno Alves de Almeida, curator en architect