/leden-avk/oldenborgh
Het werk van beeldend kunstenaar wendelien van oldenborgh (1962) ontsluit delen van onze werkelijkheid die elders in het publieke leven vaak verscholen blijven.
In de film installaties van van oldenborgh hebben beeld en geluid niet een ondersteunende functie in het verhaal maar ze houden een eigen zeggenschap. Het ‘script' ontstaat doorgaans in samenwerking met een genodigde cast op de filmset zelf. Een al wat ouder voorbeeld hiervan is Sound Track Stage uit 2006 waarin twee subculturen, Gabber en Hip-Hop, met elkaar worden geconfronteerd door ze zowel muzikaal als verbaal met elkaar te laten sparren. De confrontatie vond plaats in Museum Boijmans van Beuningen en is gelijktijdig professioneel gefilmd en vertoond. Bij van oldenborgh hangen de altijd nauwkeurig gekozen sociale of historische thema’s, een ruimte, en film of fotografie nauw samen. De film werken zijn voornamelijk in museale context te zien in door haar ontworpen architecturale setting.
Naast recente overzichtstentoonstellingen in Japan (Museum of Contemporary Art Tokyo 2022, YCAM in Yamaguchi 2024) en Europa (o.a. CA2M, Madrid 2020), representeerde wendelien van oldenborgh Nederland met de solopresentatie Cinema Olanda in het Rietveld Paviljoen op de Biënnale van Venetië in 2017, waarbij een gelijktijdige presentatie: Cinema Olanda: Platform in het voormalige Witte de With Center for Contemporary Art in Rotterdam aanleiding vormde voor het proces van de naamsverandering naar Kunstinstituut Melly. Ze produceert haar werken internationaal en was te zien op vele internationale biënnales, zowel als musea en instituten wereldwijd.
Ze volgde haar opleiding aan Goldsmiths College, Londen en had haar werkplek in België, Nederland en momenteel in Berlijn. Ze gaf ze les op verschillende internationale kunstopleidingen en is momenteel ook adviser aan de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. In 2014 ontving ze de grootste Nederlandse prijs voor een kunstenaar, de Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst.