/bijeenkomsten/knaw-symposium-kritisch-denken-een-achterhaald-ideaal
‘Kritisch denken’ staat hoog op de lijst van vaardigheden, binnen kennisinstellingen en in de maatschappij. Tegelijkertijd is kritiek met name in de sociale- en geesteswetenschappen een omstreden ideaal geworden en pleiten sommige academici voor postcritique, een nieuwe manier om te lezen en te interpreteren die verder gaat dan alleen kritiek beoefenen.
Over de bijeenkomst
Hebben voorvechters van kritische denkvaardigheden het over hetzelfde als aanhangers van kritische theorie? Markeert de roep om een postcritical turn, zoals hoogleraar Engels Rita Felski beschrijft, het failliet van de gedachte dat geesteswetenschappers vóór alles kritisch moeten zijn? Of is kritisch denken in een wereld vol complottheorieën en alternatieve feiten harder nodig dan ooit?
Sommigen pleiten hartstochtelijk voor de introductie van vakken en onderzoeksrichtingen als critical gender studies of critical race theory. Anderen vinden dat kritisch denken op zijn retour is, ‘critique has run out of steam’, aldus Bruno Latour, socioloog en filosoof. We beoefenen kritiek, maar is de spirit er nog wel?
Kortom, hoe staat het ervoor met kritisch denken? Deze bijeenkomst peilt de stand van de discussie.
Programma
- Birgit Kaiser, universitair docent comparative literature, Universiteit Utrecht - Welkom en inleiding
- Joke Voogt, bijzonder hoogleraar onderwijs, Universiteit van Amsterdam - Kritisch denken in het onderwijs: breed gewaardeerd, maar onderbelicht
- Thijs Lijster, universitair docent kunst- en cultuurfilosofie, Rijksuniversiteit Groningen - Kritiek tussen nihilisme en engagement
- Herman Paul, hoogleraar geschiedenis van de geesteswetenschappen, Universiteit Leiden - Postcritique: een kritisch-betrokken reactie
- Discussie