/nieuws/15e-knaw-onderwijsprijs-uitgereikt
Kun je goedkoop en veilig zelf een reactor voor kernfusies bouwen? Of een apparaat dat ons smaakgen kan analyseren? Zijn files te bestrijden met een wiskundig model? Ook dit jaar, voor de 15e editie, is de KNAW weer verrast door de hoge kwaliteit van de 287 inzendingen voor de KNAW Onderwijsprijs voor de beste profielwerkstukken van vwo-scholieren. Originele, goed uitgewerkte onderwerpen, soms ook met een persoonlijk tintje. Of hoogbegaafde leerlingen op de middelbare school beter begeleid kunnen worden bijvoorbeeld. Vanmiddag reikte de KNAW-president Marileen Dogterom de prijzen uit tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Trippenhuis. In elk van de vier profielen werden drie prijzen toegekend. De winnaars ontvangen een bijdrage in de studiekosten voor hun eerste collegejaar.
Eerste prijzen
Profiel Cultuur & Maatschappij
Hoogbegaafde middelbare scholieren verdienen ook aandacht
Leerlingen: Paul Stam en Keete Beckeringh; UniC, Utrecht
Er is nog veel ruimte voor verbetering in de begeleiding van hoogbegaafde scholieren. Hoe kunnen scholen, hoogbegaafdheidscoördinatoren en docenten met interesse in hoogbegaafdheid dit het beste aanpakken?
Profiel Economie & Maatschappij
Hoe politieke partijen de kiezer soms uit het oog verloren in hun verkiezingscampagnes
Leerlingen: Lara Löwinger en Ronja Hartman; Spinoza Lyceum, Amsterdam
Dit werkstuk laat zien hoe de campagnevoering van politieke partijen tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 heeft bijgedragen aan het wantrouwen van burgers tegenover politieke bewindspersonen in de daaropvolgende regeerperiode.
Profiel Natuur & Gezondheid
Het PTC-gen aantonen met behulp van een zelfgemaakt PCR apparaat
Leerlingen: Aukje Wiekmeijer en Bellefleur Galesloot; Scholengemeenschap Huizermaat, Huizen
Een uitgebreid onderzoek naar wat DNA is, wat PCR (het vermeerderen van stukjes DNA) is en de geschiedenis ervan heeft uiteindelijk geresulteerd in een werkend PCR-apparaat waarmee het smaakgen (met name de organische stof PTC) geanalyseerd kan worden.
Profiel Natuur & Techniek
File, File en nog eens File
Leerling: Stan de Haas; Rijnlands Lyceum Sassenheim, Sassenheim
Dit onderzoek laat zien hoe door middel van een begrijpelijk wiskundig model de filedrukte op snelwegen is te verminderen. Bestuurders kunnen zelf helpen met het terugdringen van files door zich aan verkeersstrategieën zoals variabele snelheidslimieten te houden.
Tweede prijzen
Cultuur & Maatschappij
De mist rondom feminisme
Leerlingen: Isa de Baay, Chloë de Beijer en Yanna van den Heuvel; Montessori College, Nijmegen
In een documentaire wordt onderzocht wat feminisme precies is, welke betekenis het vandaag de dag heeft en hoe we de tegenstrijdige ideeën rondom dit thema kunnen laten verdwijnen.
Economie & Maatschappij
Pedofielen en de Nederlandse samenleving
Leerlingen: Carlijn Langerak en Isa Kok; Comenius College, Hilversum
Dit onderzoek richt zich op het heersende beeld over pedofielen in de Nederlandse samenleving en in hoeverre dit strookt met gebruikte terminologie door media en het Openbaar Ministerie. Wat doet een foutieve terminologie voor de stigma’s rondom pedofielen en wat zijn de gevolgen voor geboden hulpverlening en zorg?
Natuur & Gezondheid
Onderzoek naar het kwantificeren van de sterkte van een tremor
Leerlingen: Anouk van Putten, Roos van den Akker en Madelon Rebergen; Titus Brandsmalyceum, Oss
Na literatuuronderzoek naar soorten tremors (beven of trillen), hun kenmerken en tot nog toe bekende testmethoden is een test bedacht voor het kwantificeren van een tremor die in de praktijk zou kunnen werken.
Natuur & Techniek
The Fundamentals and Construction of IEC Fusion Devices
Leerlingen: Thijs Hampsink, Stefan Harmsma en Jan Spekman; Gerrit Rietveldcollege, Utrecht
Hoe kan op een goedkope en veilige manier een reactor worden gebouwd om kernfusiereacties te laten plaatsvinden? De leerlingen hebben met behulp van een demonstratie-apparaat aangetoond dat het mogelijk is om een dergelijke reactor te bouwen.
Derde prijzen
Cultuur & Maatschappij
La Divina Commedia, Omgewerkt tot Muziek
Leerling: Loris Pesare; Het Amsterdams Lyceum, Amsterdam
Dante’s beroemde reis door het donkere woud, de hel, het vagevuur en de hemel is op creatieve wijze omgezet naar een driekwartier durend muzikaal werk. Het werkstuk bestaat uit het muziekstuk en een verslag van de aanpak.
Economie & Maatschappij
Na Tito, Tito!
Leerling: Koen Idema; Petrus Canisius College, Alkmaar
Draagt een nauwere samenwerking tussen de voormalig Joegoslavische landen Kroatië, Servië en Bosnië en Herzegovina in het huidige Europa bij aan een reële toekomst en kan de vrede in de regio behouden blijven?
Natuur & Gezondheid
Malaria bestrijden met Frankensteinmuggen
Leerling: Robert de Haas; Leo Kannercollege, Leiden
Met een wiskundig model is onderzocht of de malariaverspreiding verminderd kan worden met de inzet van genetisch gemodificeerde muggen, de zogenaamde Frankensteinmug.
Natuur & Techniek
Een kunstmatige opsporing van longkanker
Leerlingen: Yahya Oufkir en Ted de Reus; Christelijk Gymnasium Beyers Naudé, Leeuwarden
Kan het vaststellen van de diagnose voor longkanker, één van de meest voorkomende en dodelijkste typen kanker, geautomatiseerd en daarmee versneld worden? Deze leerlingen hebben een neuraal netwerk ontwikkeld dat met een hoge mate van zekerheid in afbeeldingen van longweefsel kan herkennen of er kankercellen in aanwezig zijn.
De KNAW Onderwijsprijs
De KNAW Onderwijsprijs is op 22 juni voor de vijftiende keer uitgereikt.
Vakdidactici deden de voorselectie en een jury bestaande uit aan de KNAW gelieerde wetenschappers beoordeelden de finale werkstukken. Vier scholen vielen al eerder in de prijzen.
De eerste prijs bestaat uit een studiebeurs voor het eerste collegejaar ter waarde van 2.000 euro, de tweede is een bedrag van 1.500 euro en de derde prijs bedraagt 1.000 euro. Ook de docenten die het werkstuk hebben begeleid, krijgen een onderscheiding van de KNAW en de scholen ontvangen een plaquette.
De uitreiking is terug te zien op YouTube.