/over-de-knaw/de-jonge-akademie
De Jonge Akademie zet zich in voor de toekomst van de wetenschap: ze draagt de waarde van wetenschap uit en verbetert het wetenschapssysteem. Dit platform van vijftig bevlogen academici onderzoekt, adviseert, verspreidt kennis en brengt mensen bij elkaar. Dit alles met oog en oor voor jonge wetenschappers.
Zij organiseert activiteiten rond wetenschapsbeleid, wetenschap en samenleving, interdisciplinariteit, internationalisering en kunst en wetenschap. De leden zijn op het moment van benoeming minder dan tien jaar geleden gepromoveerd en vertegenwoordigen verschillende disciplines. Zij hebben zich bewezen in hun vakgebied en zetten zich in voor wetenschap en wetenschapsbeleid.
Ontstaan
De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen besloot in 2005 tot oprichting van De Jonge Akademie. De Jonge Akademie functioneert zelfstandig binnen de KNAW, met een eigen werkplan en verantwoordelijkheid voor haar activiteiten en standpunten. Samenwerking is er vooral op het gebied van advisering en projecten.
Lidmaatschap
Een brede belangstelling voor wetenschap en wetenschapsbeleid essentieel voor het lidmaatschap van De Jonge Akademie. Een benoeming is voor vijf jaar. Elk jaar stromen tien leden in en uit. Ze zijn werkzaam bij Nederlandse universiteiten en onderzoeksinstituten.
Doelstellingen
- De Jonge Akademie brengt onderzoekers actief in aanraking met vakgebieden buiten het eigen specialisme en stimuleert zo interdisciplinair onderzoek.
- De Jonge Akademie vraagt leden actief bij te dragen aan de toekomst van het eigen vakgebied en aangrenzende vakgebieden en visie te ontwikkelen op het te voeren wetenschapsbeleid.
- De Jonge Akademie overlegt met en geeft advies op het gebied van wetenschapsbeleid aan wetenschappelijke organisaties en ministeries.
- De Jonge Akademie draagt fascinatie voor wetenschap en wetenschappelijke inzichten uit naar samenleving en onderwijs, en heeft aandacht voor valorisatie in de breedste zin van het woord.
- De Jonge Akademie stimuleert jonge onderzoekers om de Nederlandse academische context binnen internationale kaders te plaatsen en aan te sporen na te denken over de positie van buitenlandse jonge wetenschappers binnen het Nederlandse systeem.